Punkt wyjścia
Ze względu na konsekwencje walk wyzwoleńczych oraz ich ocenę historyczną, temat był niemałym wyzwaniem, dlatego prace poprzedziłam obszernym researchem. 
Moim celem było znalezienie paraleli pomiędzy współczesnością a wydarzeniami z pierwszej połowy XIX wieku. Punktem wyjścia stało się zdanie znalezione w artykule M. Kukiela „Widma przedlistopadowe”, opublikowanym w Kurierze Warszawskim 26.05.1930 roku:
Szło przecież Czartoryskiemu i społeczeństwu polskiemu o postawienie powagi prawa ponad samowolę jednostki, o praworządność, będącą zaprzeczeniem samowładztwa, o uszanowanie przez monarchów i ich zaufanych tych granic, które działalności ich nakładała konstytucja i prawa obowiązujące.
Przeszłość i teraźniejszość
Prace nad ilustracją zbiegły się w czasie z ogólnopolskimi protestami wobec zaostrzenia prawa aborcyjnego (tzw. Czarny Protest). W zaistniałej rzeczywistości wypowiedź Kukiela okazała się zdumiewająco aktualna. Sprzeciw wobec łamania konstytucji oraz wiara w wolność połączyły XIX wiek ze współczesnością. I to dlatego w ilustracji skoncentrowałam się na momencie oczekiwania na sygnał do walki, kiedy to wiara w zwycięstwo była największa.

Budynki
Zainspirowana scenografią teatralną, na ilustracji umieściłam budynki i obiekty architektoniczne, które odegrały kluczową rolę podczas nocy z 29 na 30 listopada - Podchorążówkę, Belweder, Stare Miasto, Koszary Aleksandryjskie, Arsenał.
Pomnik Sobieskiego na moście na Agrykoli był miejscem zbiórki powstańców. W Szkole Podchorążych Piechoty Piotr Wysocki zmobilizował młodych ludzi do walki. Szturm na Belweder w celu zabicia wielkiego księcia Konstantego miały być początkiem powstania narodowego przeciwko rosyjskiemu zaborcy. Do Powstania przyłączyli się żołnierze 4 Pułku Piechoty Liniowej (Czwartacy), przebywający w Koszarach Aleksandryjskich, oraz ludność cywilna ze Starego Miasta. Zdobycie Arsenału było momentem zwrotnym, w którego następstwie powstańcy mogli kontrolować mosty oraz Pragę. Na ilustracji umieściłam także łunę pożaru w browarze na Solcu, ponieważ stamtąd nadszedł sygnał do rozpoczęcia walk.
Hot stamping
Grafikę wykonałam z myślą o hot stampingu złotą folią - docelowo została ona umieszczona na okładkach kalendarzy książkowych na rok 2021.
Kalendarze książkowe
 Tygodniowe kalendarze książkowe w formacie B5 na rok 2021. Ilustracja została naniesiona na okładkę z ekoskóry Virano metodą hot stampingu folią w kolorze starego złota. Kolor ekoskóry jest zgodny z kolorem Deep Ocean Blue, dominującym w komunikacji wizualnej firmy Lux Investment. Okładki wykonała Introligatornia Lewandowscy z Poznania.